UPV/EHUko Politika Publikoen eta Historia Ekonomikoaren Sailean egindako azterlan baten arabera, pertsonek osasun-zerbitzu publikoen inguruan dituzten lehentasunak desberdinak dira eskualdeen artean, eta, gainera, soldata-mailaren eta ikasketen arabera aldatzen dira. Hala, erabakiak eta osasun publikoko politiken kudeaketa deszentralizatzea gomendatzen die eskualdeko gobernuei.

Unibertsitate-zentroak komunikatu batean adierazi duenez, edozein osasun-sistematan pazienteen lehentasunak ezagutzea "funtsezkoa" da arreta-zerbitzu batean edo bestean politikak egiteko eta inbertsio-erabakiak hartzeko.

"Lehentasun horiek jakiteko modu bat da osasun zerbitzu publikoek herritarrek nola baloratzen dituzten dirutan kuantifikatzea. Hau da, zenbat ordaintzeko prest dauden osasun publikoan eskaintzen diren osasun-zerbitzuak hobetzeko", gaineratu du.

UPV/EHUko Politika Publikoen eta Historia Ekonomikoaren Sailean egindako lan honen helburua "euskal herritarrek eta kanariek osasun-zerbitzu publikoetan egin ditzaketen hobekuntzei buruz dituzten lehentasunak identifikatzea" izan da.

Waleska Sigüenza eta Alaitz Artabe ikertzaileek adierazi dutenez, "osasun zerbitzu publikoan hobekuntzak egiteagatik herritarrek ordaindu beharreko prestasuna identifikatzea".

Hori identifikatzeko, aukerako esperimentuen metodoa erabili da: "Elkarrizketatuari osasun-zerbitzuetan hobekuntzak egiteko aukeren multzo batzuk aurkezten zaizkio, hobekuntza horien konbinazio desberdinekin, eta multzo bakoitzeko aukera gogokoena aukeratzeko eskatzen zaio".

"Hauek izan dira lan honetan aztertutako hobekuntzak: espezialisten itxaron-zerrendak, ebakuntza kirurgikoen itxaron-zerrendak, ospitaleko erosotasuna, osasun publikoaren arreta eta hortzen estaldura", adierazi dute egileek.

Alde batetik, emaitzen arabera, lehentasunak desberdinak dira eskualdeen artean, eta, beraz, "eraginkortasun-arrazoiengatik, komenigarria litzateke erabakiak eta osasun publikoko politiken kudeaketa deszentralizatzea eskualdeetako gobernuentzat".

Bestalde, desberdintasunak daude eskualde bereko herritarren lehentasunen artean. "EAEn, errenta handia eta txikia duten gizabanakoek ez dituzte berdin baloratzen osasun-zerbitzuak. Euskal Autonomia Erkidegoan pertsona baten errenta zenbat eta handiagoa izan, orduan eta txikiagoa da aztertutako osasun publikoaren alderdi batzuetan hobekuntzak egiteagatik ordaintzeko prest egotea", nabarmendu dute.

Haren ustez, emaitza horrek zerikusia izan dezake diru-sarrera handiak dituzten euskal herritarrek osasun-zerbitzu pribatuekiko dituzten lehentasunekin.

Halaber, azterketak erakusten duenez, "Kanarietan hezkuntza-mailak eragina du, eta unibertsitate-ikasketak dituzten herritarrak prest daude osasun-zerbitzu publikoak hobetzeko gehiago ordaintzeko".