Italiako, Maltako eta Zipreko barne-ministroek, Atenasko Migrazio eta Asiloko titularrarekin batera, gutun bateratu bat bidali diete larunbatean Europako agintariei Mediterraneoko erreskate-ekintzak koordinatzeko beharrezko neurriak har ditzaten eskatzeko.

Laurak ageri dira testuan, Europara lehen aldiz sartzeko herrialde gisa, erdiko eta ekialdeko Mediterraneoaren bidetik, "migrazio-fluxu horien karga astunena jasaten" dutela, nazioarteko betebeharrak eta Europar Batasuneko arauak betetzen dituzten bitartean.

Mekanismoaren moteltasuna

Hori dela eta, adierazi dute migratzaileak EBko estatu guztien artean birkokatzeko mekanismoa motela dela, eta salatu dute, alde horretatik, sinatutako konpromiso-kopurua txikia dela, urte hasieratik jaso dituzten iritsiera irregularren benetako kopuruaren "zatiki oso txikia", 'Repubblica'k jaso duenez.

"Orain arte, mekanismoa motela izan da, aitortzen den helburua lortzeko, alegia, gu guztiok, lehen mailako estatu kide garen aldetik, etengabe erakusten ari garen zama arintzeko, orain arte birkokatze-kopuru txiki bat baino ez baita egin", diote idazkian.

Presio handiagoa herrialde batzuetan

Lau herrialde mediterraneoek egoera tamalgarri eta desengainagarri hori zapuztu dute beren lurraldeek "migrazio-presio" gero eta handiagoari aurre egin behar dioten une honetan, asilo- eta harrera-sistemak "probatzen" ari baitira, salatu duten bezala.

Gainera, karga-banaketarako mekanismo "eraginkor, bidezko eta iraunkor" berri bati buruzko akordioa lortzen den bitartean, herrialde horiek ezin direla "legez kanpoko etorkinentzako europar lurreratze-puntu" bakarrak izan salatu dute.

Hala, Europako Batzordeari eta Kontseilu Europarrari eskatzen diete lehenbailehen abian jar dezatela eragiketa horien koordinazioari buruzko eztabaida. Eztabaida horren bidez, "ontzi pribatuek dagozkien hitzarmenak eta aplikatu beharreko gainerako arauak errespetatuko dituzte, eta pabiloiko estatu guztiek beren erantzukizunak beren gain hartuko dituzte nazioarteko betebeharren arabera.

Erreskate-ontziak

Testuan GKEen ontziak ere aipatzen dira, eta, horren ondoren, adierazi dute ontzi pribatu horien "modus operandi"a ez datorrela bat bilaketa- eta erreskate-eragiketei buruzko nazioarteko lege-esparruaren espirituarekin, eta errespetatu egin behar dela". Eta adierazi dute estatu bakoitzak bere jurisdikzioa eta bere kostaldera iristen diren ontzien gaineko kontrola egiteko aukera izan behar duela.

'Ocean Viking' ontziak Erromaren eta Parisen artean arazo diplomatikoak sortu ondoren bidali da gutun hau. Azkenean, Tolongo portu frantziarrera joan zen, Georgia Meloniren Gobernuak ez baitzuen onartu lehorreratzea. Erabaki horren ondorioz, Frantziako agintariek iragarri zuten Italiara iritsitako 3.500 errefuxiatu hartzeko plana bertan behera utzi zutela.