Eusko Jaurlaritzak, hainbat udalek eta Eudeleko lantalde batek Gizarte Larrialdietarako Laguntzen erregulazioa eguneratuko duen dekretu berriari buruzko zirriborro bat adostu dute. Zirriborro horretan, etxebizitza berean bizi diren bizikidetza-unitate bakoitzeko AEAren gehieneko muga zehazten da. Ongizate, Gazteria eta Erronka Demografiko Sailak GLLak (Gizarte Larrialdietarako Laguntzak) Euskadiko udalerriei ordaintzea finantzatzen du, premia handiena duten pertsonei prestazio horiek helaraz diezazkieten.

GLLak udalen bidez ematen dira, eta beharrezko gastu espezifikoei aurre egiteko eta gizarte-bazterketako edo -arriskuko egoerak prebenitzeko edo arintzeko ematen dira, Jaurlaritzak ohar batean gogorarazi duenez.

GLL erregulazioa

GLLak jasotzen dituztenek, besteak beste, 18 urtetik gorakoak izan behar dute, gutxienez sei hilabetez erroldatuta egon behar dute, ez dute baliabide nahikorik izan behar gastu horiei aurre egiteko, eta, zehazki, alokairu-laguntzak jasotzeko, ez dira Etxebizitzarako Prestazio Osagarriaren, Etxebizitzarako Prestazio Ekonomikoaren eta Gaztelagun laguntzen onuradun izango.

Dekretuaren zirriborro honen helburua GLLen erregulazioa DSBEaren araudi berrira, administrazio-prozeduraren legera eta dirulaguntzen araudi berrira egokitzea da, denboran zehar sortu diren gizarte-errealitate berrietara egokitzeaz gain.

Hombre revisa la factura de su compañía en su teléfono móvil. Freepik

Dokumentu berria EUDELek (Bilbo, Donostia, Gasteiz, Barakaldo eta Errenteria) izendatutako bost udalek eta EUDELeko eta Eusko Jaurlaritzako teknikariek osatutako lantalde batek egindako prozesu luze baten emaitza da. Lantalde horretan hainbat aukera eta arrisku landu dira, eta lan horren emaitzak orain arte indarrean zegoen testua aldatzea eta hobetzea ahalbidetu du, eta dekretu berriaren zirriborroa ekarri du.

Aldaketak

Landu diren hobekuntza-proposamenen artean, bizikidetza-unitateen konfigurazio berriak sartzea eta etxebizitza berean bizi diren bizikidetza-unitate bakoitzeko gizarte-larrialdietarako laguntzen gehieneko muga zehaztea daude.

Finantzaketa udalei banatzeko beste modu bat ere planteatzen da, premia-adierazleetan oinarrituta. Alde batetik, DSBEa jasotzen duten pertsonen kopurua eta prestaziorik jasotzen ez duten pertsonen kopurua erabiltzen dira kalkulatzeko parametro gisa. Bestalde, Eusko Jaurlaritzak udalerri bakoitzari aurreko urtean finantzatutako zenbatekoa eta udalerri bakoitzak gastatu eta justifikatutako urteko zenbateko osoa hartuko dira kontuan.

Horretarako, urteko bi aginduren bidez banatuko da, bata urtearen hasieran eta bestea aurreko urteko gizarte-larrialdietarako laguntzen justifikazioak jaso ondoren. Horrela, udalek finantzaketaren zenbateko handiagoa jasoko dute lehenbailehen, eta berehala kudeatu ahal izango dituzte.

Dekretuaren lehen zirriborroa idatzi ondoren, organo espezializatuei kontsulta egiteko izapideari ekingo zaio orain, hala nola GZEOari, Gizarte Zerbitzuen Euskal Kontseiluari edo Inklusiorako Euskal Kontseiluari.

GLLen dekretu-zirriborro berria Administrazio Orokorreko sailekin, herritarrekin eta hirugarren sektore sozialeko erakundeekin (Caritas, Gurutze Gorria eta beste batzuk) ere kontrastatuko da. Gaurtik aurrera, hilabeteko epea irekiko da dekretuaren zirriborroari alegazioak egin ahal izateko. Ongizate, Gazteria eta Erronka Demografiko Sailak ziurtatu du astelehen honetan bertan jaso dituztela euskal udalek 2025eko ekitaldiari dagozkion GLLen zenbateko ekonomikoak.