Bertaratu diren ikus-entzuleei dagokienez izugarri arrakastatsua izan den Donostiako Musika Hamabostaldiaren 86. edizioan ahotsezko emanaldiak eta bertako artistak nabarmendu dira.

Abuztuaren 1az geroztik programatu diren 79 ekitaldietan, horietako 27 doakoak, 32.723 pertsona bildu dira guztira –ia 2024ko kopuru berbera–, eta 813.000 euro inguru bildu dituzte sarreren salmentarekin, aurreko edizioan baino pixka bat gutxiago, orduan 889.000 izan baitziren, kontuan izanda orduan Kursaalen kontzertu bat gehiago eta opera bat ere eskaini zirela.

"Zenbakiak ondo joan dira eta pozik gaude", azpimarratu du ostegun honetan Patrick Alfaya zuzendariak, Estatuko musika jaialdi zaharrenaren 86. edizioaren balantzea egiteko eskaini duen prentsaurrekoan.

Alfaya bereziki nabarmendu du kantariekin egindako programazioak "zeinen ongi funtzionatu duen", bai eta bertako artista "kalitatezkoek", bai euskaldunek bai Estatukoek, izan duten harrera bikaina ere, horrek Hamabostaldiari "hazteko oinarri sendoa izatea" ahalbidetzen diolako.

Horren harira, abuztuaren 4an Valentziako Erkidegoko Orkestra-Palau de les Artsek Xabier Anduaga tenorearekin eta Donostiako Orfeoiarekin Kursaalen eman zuen kontzerturako sarrerak agortu egin zirela azpimarratu zuen. Erabat bete ziren, baita ere, Anduagak berak Vitoria Eugenian eskainitako errezitaldia, eta Easo Abesbatzaren West Side Story musikalarekin.

Sarrera guztiak salduta iritsi gara Leipzigeko Gewandhausorchester-ek eskainiko duen ostiral honetan itxiera saioa ere. "Munduko hamar orkestra onenetako bat", Alfayaren iritziz, Hamabostaldian inoiz jo ez duena eta Donostiako Orfeoiarekin batera eta Andris Nelsons maisuaren gidaritzapean arituko dena.

Jaialdiaren zuzendariak aitortu zuenez, orkestren emanaldiek erantzun "apalagoa" izan dute entzuleei dagokienean; “iraganeko sasoia galtzen ari dela” eta azken aldian "gaitz orokorra" dela aipatu zuen.

Musika modernoaren presentzia

"Agian errepikatzeari utzi beharko diogu", hausnartu du Alfayak, konpositore klasiko handien "nolabaiteko gaindosia eta nekea" egon daitekeela eta "musika erritmikoagoak eta modernoagoak" sartzea mesedegarri izan daitekeela iritzita, esate baterako Amerikako edo Errusiako errepertorio garaikidekoak.

Gainera, ahal den neurrian, musika-ikuskizunetan "ikusizko elementuak" sartzearen alde egin du, bere ustez, egungo gizartean harrera zabalagoa izan dezaketen arte eszenikoak orkestra handiekin batera programatuz.

Bere esanetan, joera hori nabarmen antzeman omen da, edizio honetan Euskadiko Orkestrarekin, Easo Abesbatzarekin eta bakarlari talde batekin eskainitako West Side Story bezalako proposamenek kontzertu bertsioan izan duten erantzun bikainarekin; baita, guztiz artista euskaldunekin osatutako talde artistikoak Guridiren Amayaren berreskurapenaren kasuan ere.

Beste hainbat emanaldi arrakastatsu ere izan ditu amaitzear den Hamabostaldiak, hala nola Mitsuko Uchida japoniar piano-jotzailearena, Nizugu operaren erabateko estreinaldia, eta Arantzazun egindako Alos Quartet eta hiru belaunalditako euskal artisten arteko topaketa.

Nolanahi ere, ziklo guztietan izandako okupazio maila ona azpimarratu nahi izan du zuzendariak, San Telmon eta Tabakaleran egindakoak, Interprete Gazteenak eta Organoarenak, guztietan lortu baita % 90etik gorako edukiera gainditzea.

2026ko edizioari dagokionean aurrerapen gutxi batzuk ere aipatu dituen; dagoeneko hitz emanda omen daude Milango Filarmonica della Scalaren emanaldia, Ricardo Chaillyren zuzendaritzapean; Mahler Chamber Orchestrarena, Daniel Hardingen gidaritzapean eta Daniil Trifonov pianistarekin, baita Ma Bayadêre obra interpretatuko duen Montecarloko Balletarena ere.