Síguenos en redes sociales:

Hauspoa arnasbide

Moskuko Nazioarteko Akordeoilari Sariketa entzutetsua irabazi duen mendebaldeko lehiakide bakarra da Iñaki Alberdi

Hauspoa arnasbide

ERABATEKO zoriontasuna eman dio akordeoiak. Erraz antzeman dakioke hori soinuak zer eskaini dizu? galderari erantzuterakoan. Besteak beste, emaztea ezagutu iza-na bera zor dio bizitzako musika tresnari. Eta hainbat balio ere bere-ganatu ditu, “adibidez, sakrifizioa”. “Balio garrantzitsuak eman dizkit soinuak, eta batzuetan beldur izaten naiz balio horiek galduko ote diren. Ez dut inor izorratu nahi, baina, gizarte honetan, egiten dugun guz-tia unean unerako egiten dugu; gizarteari ez zaio sakrifizio kontzep-tua gustatzen. Ni lanean jartzen naiz, sakrifikatu egiten naiz, eta kon-pentsazioa urte luzera begira hel-duko da. Gizarte honetan oso garrantzitsua da abila izatea eta berehalako onurak lortzea. Niri akor-deoiak irakatsi dit egunero, astiro-astiro, lan eginez gero, pazientzia edukiz gero, norbere printzipioeki-ko koherentzia izanez gero, helburu asko eta asko lor daitezkeela. Noski, beti ez ditut lortzen, baina saiatu nahi izaten dut, eta, nire kasuan, akor-deoiari esker lortu dut hori”.

Hamalau urterekin ekin zion Iñaki Alberdi (Irun, Gipuzkoa, 1973) akor-deoilariak soinua jotzeari. Solfeo ikas-ten aritutakoa zen, eta, irakasle batek aholkatuta, Carlos Iturralde akordeoi irakaslea ezagutu zuen. “Bere etxera joan nintzen, jotzen entzun zidan, eta, apur-apur bat bada ere, gustatu zi-tzaion egin nuena; zerbait egin ahalko dugu izan zen bere erantzuna”.

Iturralderekin hasi arte akordeoia-ren tradizio folklorikoa baino ez zuen ezagutzen Alberdik, “tradizio polita eta ona”, baina orduan ikasi zuen musika-tresna horrek bestela-ko aukerarik ere eskaintzen duela: “besteak beste, musika klasikoa, garaikidea, ganbera-musika eta orkestrarekin edo talde handiekin nola jo irakatsi zidan”. Hemeretzi urte arte aritu zen Iturral-derekin.

Gero Friedrich Lips irakas-learekin jardun zen, tartean, Errusia-ko Akademia Nazionalean; handik, berriz, Matti Rantanen irakaslearekin Finlandiako Sibelius Akademian ibi-li zen. Hortaz, berandu hasi zen Alberdi akordeoiaren munduan, bai-na berehalako progresioa izan zuen. Horren isla argia da Moskuko Nazio-arteko Akordeoilari Sariketa irabazi duen mendebaldeko lehiakide baka-rra izan dela.

LANETIK FRUITUA Bost urtean behin jokatzen da Moskuko Nazioarteko Akordeoilari Sariketa, eta horrek egi-ten du berezi; “20 urterekin joango zara, eta, beharbada, baita 25ekin ere, baina 30ekin, ziurrenera, ez; beraz, ez da aukera handirik izaten bertan parte hartzeko”. Hogeita bi urte zituela irabazi zuen Iñaki Alberdik sarike-ta, baina uste du irabazitako saria bai-no opari hoberik badela: “Lehiaketek ez dute uste bezain beste ate ireki-tzen, beraz, garrantzitsuena da egi-ten ari zaren lana ona dela baiezta-tzen dutela. Irabazi duzu lana ondo egiten ari zarelako, hortaz, segi horre-la, horrela jarraituz gero, berriro dei-tuko dizutelako kontzertuak eskain-tzeko”. Soinulariaren arabera, lehia-ketak irabaztearen alderik onena lor-tutako proiekzioa da, “kanpoan eza-gun bihurtzen zaituelako. Zuzenda-riek eta konpositore inportanteek zure berri izaten dutelako, eta zuk nola jotzen duzun atsegin badute, bera-iekin lan egin deza-zun nahi izaten dute. Ereindakoa jasotzen duzu, beraz”.

Heldu den tokira heltzeko zorte handia izan duela ez du ukatzen irun-darrak, irakasle onak izan ditu-eta ondoan, bai-na lana gogotik egin duela ere oso argi du: “Egunero zazpi, hamar edo hamabi ordu igaro izan ditut soi-nua jotzen, ez dut larunbatik ez igan-derik izan; beti aritu naiz lan eta lan, alde batetik bes-tera bidaiatzen, eta gaur egun ere aste-buru bat zer den ez dakit”.

BELDURRIK EZ Bizitzaren alor gehienetan meri-tuak egin behar izaten dira izena ira-bazteko, “eta soinua-ren alorrean askoz gehiago, ez delako oso tres-na ezaguna”. Baina ezezagun izate hori alde ere erabili daitekeela uste du Iñaki Alberdik, publikoak musi-ka-tresna entzuten duenean oso gogoko izaten baitu.

“Gutxiengoan dagoen lana da nirea; egia da azken urteetan aretoak betetzen direla akordeoi kontzertu ba-tean, 200-400 pertsona batzen direla, baina orkestra batekin jotzea bestelakoa da, 1.000-2.000 jende ba-tzen delako horrelakoe-tan. Inpresioa oso desberdina da batean eta bestean, baina badute lotune bat: publikoarengandik gertu sentitzen zara, elkarrizketa bat duzu entzulearekin”. Areto isil eta bete batean jotzeak, bai-na, ez dio beldurrik eragiten. “Egun osoa igarotzen duzu lan egiten, eta lanaren emaitzak agertzerakoan belurra? Ez, beldurrik batere ez; bai, aldiz, gogo handia. Tentsioa eta adre-nalina dituzu, baina hori beha-rrezkoa da; ezin zara oholtzara irten zer gertatuko. Behin agertokira irte-tean dena egin nahi dut ongi, entzu-leak goza dezala nahi izaten dut, bai-na baita nik ere”.

Intentsitatearekin lan egitea gusta-tzen zaio irundarrari, eta, horregatik, musika ere intentsoa izan dadin nahi izaten du. Akordeoiak musika estilo ugari lantzeko aukera eskaintzen du: musika tradizionala, folklorikoa, kla-sikoa, errenazentista, barrokoa, erromantikoa eta garaiki-dea, kasu, eta Alberdik guztiak ditu gus-tuko, baina, edoze-in estilo landuta ere, kontraste handia izan dezala nahi iza-ten du, tentsioa eta komunikazio ahalmena. “Oso eroso sentitzen naiz nire izaerarekin lotu-tako musika egiten duda-nean, eta nire izaera intentsoa da, aktiboa da, hori dela-eta, berdin zait zer estilotako musika jo, beti ere edukiak gogoz adierazten uzten badit”. Shostakóvich, Lazka-no eta Erkoreka musi-kagileek, esaterako, gipuzkoarrak duen komunikazio eta intentsitate per-tzepzioa omen dute, eta, horre-gatik ditu gus-tuko. “Interpre-teak ez badu leher egiten, ezin daiteke publikoarengana osotasunean heldu”, eta Alberdik hori nahi izaten du bere emanaldietan.

Jardun artistikoaz gainera, Musike-nen, Euskal Herriko goi-mailako musika ikastegian dihardu ira-kasle Iñaki Alberdik, eta, dioenez, osagarri bikai-na du langintza hori. “Irakaskuntza gus-tuko dut, ikasten jarraitzeko modu bat da, eta gau-zak kanpoaldetik ikustea eta irten-bideak bilatzea ahalbidetzen dit. Norberak berez egi-ten ditu gauza asko, zertan ari den pentsatu gabe, baina ikaslea egiten ari denari begiratu, eta ordura arte seku-la planteatu gabeko hainbat gauzez jabetzen naiz”. Eta aurrerantzean ere ikasten segitzeko gertu dago, lan egi-ten jarraitzeko gertu. Hori baita Alberdik sekula emango duen irakas-bide oinarrizkoena: etengabeko pres-taketak, etengabeko lanak bakarrik emango digu etengabeko zoriona.