Haurren Plataformak nerabeen artean hezkuntza afektibo-sexuala eta alfabetizazio digitala indartzea eskatzen du, arrisku digital handiagoko testuinguru baten aurrean: ia %60k sexu-indarkeria motaren bat jasan du ingurune digitalean, eta %33k Interneten erabilera problematikoa du.
Pobrezia, sexu-indarkeria eta osasun mentala dira nerabeek Espainian dituzten erronka nagusiak, Haurren Plataformak egindako 'Nerabezaroa Espainian: haien eskubideak bermatuko dituzten politika publikoetarantz' txostenak islatzen duenez. Txosten horrek, hain zuzen, haien beharrei eta eskubideei erantzuteko politika publiko espezifikorik ez dagoela ohartarazten du.
Penintsulan, 13 eta 17 urte bitarteko gazteen %35,8 pobreziako edo gizarte-bazterketako arriskuan dago. Horri gehitu behar zaizkio osasun mentaleko arazoak, %20ri baino gehiagori eragiten baitiote, bai eta sexu-indarkeriaren zifrak ere; izan ere, erregistratutako kasu gehienak 13 eta 17 urte bitarteko nerabeen aurkakoak dira.
"Nerabezaroa ez da behar propioak dituen etapa gisa onartzen, eta horrek funtsezko politika askotatik kanpo uzten du", azaldu du Almudena Escorialek, Haurren Plataformako Eragin Politikoko arduradunak, eta eskubideen subjektu direla kontuan hartuko duen ikuspegia aldatzea proposatu du.
200 euro hilean 18 urtera arte
Egoera horri buelta emateko, haurren erakundeek hilean 200 euroko prestazio unibertsala eskatzen dute 18 urte bete arte, Haurrentzako Laguntza Osagarriaren (CAPI) zenbatekoak eguneratzea eta Bigarren Hezkuntzako ikastetxe guztietan doako eskola-jantokiak bermatzea pobrezia-egoeran dauden nerabeentzat.
"Nerabe bat hazteko batez besteko kostua 800 eurotik gorakoa da hilean, baina etapa horretan murrizten dira gehien laguntzak. Horrek erakusten du babes sozialeko sistema ez dagoela pentsatuta familiei laguntzeko gehien behar dutenean", ondorioztatu du haurren erakundeen sareko arduradunak.
Osasun mentalaren arloan, txostenak eskatzen du arreta psikologiko publikoa indartzeko eta haur eta nerabeen osasun mentalean espezializatutako talde profesionalen ratioa handitzeko, Europako baxuenetakoa baita. Halaber, ikastetxeetan ondoez emozionala eta adikzio digitalak prebenitzeko programak txertatzea proposatzen du, arreta goiztiarra eta lagun egitea bermatuz.