DBH amaitzen duten ikasleen tasak ia sei urte daramatza geldituta Estatuan % 80 inguru; Euskadin, berriz, % 87ra iritsi da, altuenera.
Hezkuntza-ziklo horretan ikasturtea errepikatzen duten ikasleen proportzioa jaitsi egin da, eta % 7koa da; duela bost urte, berriz, % 9,5ekoa zen, baina Euskadin ehuneko hori txikiagoa da, % 5 ingurukoa.
Motibazio faltak eta ikasle batzuk DBHko azken ikasturteetara "atzeratuta eta aldez aurretik konpetentziak galduta" iritsi izanak eragin dezake DBHko laugarren mailako bost ikasletik batek titulurik ez lortzea, Ismael Sanz Madrilgo Rey Juan Carlos Unibertsitateko (URJC) irakasle titularrak eta FUNCASeko ikertzaileak EFEri nabarmendu dionez.
Elkarrizketa batean, eskola-uztea geldiarazteko beharra azpimarratu du, eta 2024a % 13,1 inguruko tasan itxi dezakeela adierazi du.
Eta datu hori 2023koa baino txikiagoa izan arren –orduan % 13,7ko uzte-tasarekin amaitu zen–, Sanzek gogorarazi du Espainiak Europar Batasuneko zifrarik altuena duela, Errumaniak soilik gainditzen duena, % 16,6.
Bestalde, azpimarratzen du 2021ean onartutako hezkuntza legeak, LOMLOEk, berritasun gisa sartu zuela ikasturtea errepikatzea salbuespenezko baliabide gisa aplikatzea, eta erabakiak irakasle-taldeari eragitea ez duela ematen DBHn titulatzen duten ikasleen kopurua handitzea eragin duenik.
Hezkuntza Ministerioak argitaratutako azken estatistiken arabera, promozioak malgutu ziren covid-aren urtean, DBHko tituludunen tasa ia % 85ekoa izan zen; hurrengo urtean, berriz, % 83ra jaitsi zen, eta 2021 ikasturtetik % 81 inguruan dago.
"Pandemiak iraun zuen bitartean, ikasturtez aldatzeko malgutasuna neurri positiboa izan zen, eta horrek lagundu zuen ikasle askok DBHko titulua lortu eta gero erdi-mailako Lanbide Heziketan matrikulatzea", adierazi du, azpimarratu ondoren "errepikatzea ikasketak uzteko bidearen hasiera ere izan daitekeela".
Izan ere, erdi-mailako heziketa-zikloak amaitzen dituzten ikasleen ehunekoa izugarri igo da, eta ia % 28ko tasara iritsi da 2022-2023an.
"Tasa historikoa da", azpimarratu du Sanzek, eta gogora ekarri du LH duala izateko derrigortasuna eragin duen pizgarria.
Hala ere, "malgutasun horren alde negatiboa da exijentzia maila murriztuz gero, esfortzu txikiagoak daudela", azpimarratu du.
Ikasturte errepikapenek behera egiten dute urtero
DBHko maila errepikatuen tasak % 11,8koak ziren 2012-2013 ikasturtean, eta % 9,5era jaitsi ziren 2017-2018 ikasturtean. Pandemiak iraun bitartean, beheranzko joera izan zuten, % 8,5eko mailarekin, eta 2021-2022an % 7,6ra jaitsi ziren.
Hezkuntza Ministerioak emandako azken datuen arabera, 2022-2023 ikasturtean errepikapen-tasa berriro murriztu zen, eta % 7ko batez bestekoa lortu zen.
Hala ere, aldeak daude autonomia-erkidegoen artean; izan ere, Andaluziak, Valentziak eta Murtziak % 9tik gorako errepikapen-tasak izan zituzten rankingean; Katalunia, berriz, ez zen % 3ra iritsi, eta Euskadi, Nafarroa, Asturias eta Kantabria % 5 inguruan ibili ziren.
Bestalde, DBH amaitzen duten ikasleen ehunekoa desberdina da eskualdeen arabera: Euskadik ia % 87k titulua lortzea lortu zuen, Katalunian tasa % 86koa izan zen, eta Errioxan eta Murtzian, berriz, % 75ekoa eta % 76,5ekoa, hurrenez hurren.
"Ibilbideak egotea ere oso ideia ona da. Hautazkoek DBHko titulua ematen diete", adierazi du Sanzek. Hala ere, aipatu du egungo "enplegu-sorreraren" egoera ekonomikoak lagundu ahal izan duela ikasle errepikatzaile asko lan-merkatuan sartzen.
Oinarrizko LHko titulazio baxua
Oinarrizko Lanbide Heziketaren bidea DBHko hirugarren edo laugarren mailan hasten da, eta bilakaera motela du. % 4,3k soilik du titulua, eta GKLko irakasleak azpimarratu du hobetu beharreko bide "konplexua" dela, ikasleak "seinaleztatu" egiten baitira beren ingurunetik ateratzean.
Ikasleak institutuetan mantentzearen eta eskolak 15 ikaslera murriztearen alde egin du Sanzek.
Gainera, "gaitasunetan gabeziak pilatu baino lehen, talde txikietan indartu beharko lirateke, birbideratzeko", azpimarratu du, oinarrizko LHko ikasle askok gero LH ertainarekin jarraitzen dutela gogorarazi ostean.
2019-2020 ikasturteko datuek islatzen dute titulazioaren ondorengo hiru urteetan hamarretik zazpik erdi mailako heziketa ziklo bati ekin ziotela.