Eusko Jaurlaritzak 6 urtetik gorako umeei zuzendutako kanpaina bat jarri du martxan 112 larrialdietarako telefonoa erabiltzen ikas dezaten; iaz 927.920 dei jaso zituen eta 242.605 gorabehera kudeatu zituen Euskadin. Eusko Jaurlaritzak ostiral honetan, komunikatu baten bidez, 112 zerbitzura garaiz deitzeak "bizitzak salbatu" ditzakeela gogorarazi du.

Mezu hori zabaltzeko asmoz, Eusko Jaurlaritzak ekintza informatibo bat jarri du martxan 6 urtetik gorako haurrentzat, 112 telefonoa larrialdi-egoeretan nola erabili behar den azaltzeko.

Ekimena bideo musikal batean oinarrituta dago, eta Larrialdiei Aurregiteko Euskal Sistemako erakunde guztiekin partekatuko da, ikus-entzunezko materiala libreki erabil dezaten eskolako eta prestakuntzako hitzaldietan eta sare sozialetan.

Bideoan irudi errealak eta animaziozkoak uztartzen dira, eta haur bat da protagonista: 112 zenbakira deitzen dute, arrisku egoera batzuk bertatik bertara bizi ondoren (etxeko istripuak, suteak edo osasun larrialdiak, besteak beste).

Bideoan, gertakariaren identifikazioari buruzko galdera nagusiei nola erantzun ere azaltzen da (zer gertatu da? ), non gertatu den (non zaude? ), identifikazioa (nola duzu izena?) eta eragindako pertsonen kopurua (ba al dago istripurik? ), eta nabarmendu behar da garrantzitsua dela erantzun argiak eta zehatzak ematea, larrialdi-zerbitzuak (suteak itzaltzea, osasun-langileak eta polizia, besteak beste) ahalik eta azkarren joan daitezen istripua izan den lekura.

 Gurasoen zeregina

SOS Deiakentzat "lehentasunezkoa" da adingabeek 112aren garrantzia eta funtzionamendua bertatik bertara ezagutzea; izan ere, belaunaldi berrien artean autobabesa sustatzeaz gain, "funtsezkoa da garaiz egindako dei batek bizitzak salbatzen lagun dezakeela barneratzea".

Hori dela eta, kanpaina gurasoei ere zuzenduta dago. Eusko Jaurlaritzako Larrialdi Zerbitzuaren ustez, "funtsezkoa" da familiek hezkuntza-lan horretan izan behar duten papera, izan ere, familiek aukera dute adingabeei irakasteko, lehen pertsonan, 112 modu egokian erabiltzea erabakigarria dela horrelako egoeretan.

SOS Deiak Larrialdiak Koordinatzeko Zentroak adingabeak protagonista izan dituzten hainbat esperientzia bizi izan ditu bere historian zehar. 2021ean, Ye Traore 10 urteko neskatoak 112ra deitu zuen, bere ama Gasteizko bere etxean erditzen ari zen bitartean, egoera zailean eta inolako laguntzarik gabe.

Bizitzak salbatzen dituzten keinuak

Neskatoak bere ikastetxean ikasi zuen 112ak nola funtzionatzen zuen, eta operadoreak eskatutako datuak zehaztasun handiz eman zituen, zentro horrek erregistratutako grabazioan agertzen den bezala; hori dela eta, Eusko Jaurlaritzaren aintzatespena jaso zuen, 'Larrialdietako eta Babes Zibileko Merezimenduaren Domina' eman baitzion.

Berrikiago, aurtengo ekainaren 12an, ikastetxetik iritsi berria zen 12 urteko neskato batek 112 telefonora deitu zuen Bilboko familiaren etxetik, amak sukarra, eztarria handituta eta arnasa hartzeko arazo larriak zituela jakinaraziz.

Beste pertsona heldurik ez zegoenez, adingabeak azkar eta argi eman zuen funtsezko informazioa, eta egoeraren deskribapen osoa eman zuen (pertsona asmatikoa, covid-ak jota eta arnasketa-arazo larriak zituena); beraz, Osakidetzako Bizi Euskarri Aurreratuko Unitate batek berehala artatu zuen emakumea, Basurtuko ospitalera eraman aurretik.

SOS Deiak

SOS Deiak Euskadiko Larrialdiak Koordinatzeko Zentroak 112, 927.920 dei jaso zituen 2023an, eta 242.605 gorabehera kudeatu zituen.

Kudeatutako gorabehera gehienak larrialdi medikoekin (%23,37), herritarren segurtasunarekin (%16,95), bide publikoko arriskuen detekzioarekin (%16,55), pertsonen istripuekin (%11,59) eta trafiko istripuekin (%10,09) lotuta egon ziren. Artatutako deien jatorriari dagokionez, Bizkaian 498.427 izan ziren, Gipuzkoan 283.625 eta Araban 145.868.

Aldi berean, SOS Deiaken aplikazio digitalak 14.896 deskarga izan zituen, eta 789 gorabehera kudeatu zituen; 'eCall' sistemak, berriz, 2.296 larrialdi-dei sortu zituen, eta horietatik 357 benetako gertakarien ondorio izan ziren.