Auzitegi Gorenak berretsi du Gobernu Ordezkaritzak 2021eko abuztuan Ceutatik Marokora adingabeak itzultzea "legez kanpokoa" izan zela, Atzerritarren Legea "erabat ez betetzeagatik" eta Giza Eskubideen Europako Hitzarmenak "lapidarioki" debekatzen duelako.

Administrazioarekiko Auzien Salak ezartzen du itzulkin horiek Espainiako legeriara eta haren bermeetara egokitu behar direla, eta ezin direla soilik adingabeen itzulerako itunpeko akordio hispanikoan oinarritu, Estatuko Abokatutzak Gobernu Ordezkaritzaren ordezkari gisa eta Ceuta hiriak defendatzen zuten bezala.

Magistratuek gogorarazi dute Atzerritartasun Legearen aginduek banakako administrazio prozedura bat eskatzen dutela, kaltetu bakoitzaren egoerari buruzko informazioa, hari entzutea heldutasuna badu eta fiskalaren esku-hartzea, baina hori ez zen gertatu 2021eko abuztuan zortzi adingabe marokoar kanporatzean.

Hori dela eta, azpimarratu du urratu egin zirela Marokora itzulitako adingabeen osotasun fisiko eta moralerako eskubideak; izan ere, pertsona bat gorputzean edo psikian pairatzeko arrisku larrian jartzen denean gertatzen da hori, eta hori ezin da ukatu kasu honetan halakorik gertatu zenik, auzitegiaren arabera, Administrazioak adingabeen interesa haztatu ez zuenean, eta are gutxiago haien banakako inguruabarrak egiaztatu zituenean.

Auzitegi Gorenak errefusatu egin ditu Ceutako epaitegi baten eta Andaluziako Justizia Auzitegi Nagusiaren epaien aurka Estatuko Abokatutzak eta Ceuta hiriak jarritako errekurtsoak. Epai horiek Gazte eta Adingabeen Jarraipenerako Auzoen Koordinakundearen (haren eta zortzi adingaberen izenean jardun zuen) arrazoiak aintzat hartu zituzten, eta Espainiak egitezko bide bat hartu zuela ezarri zuten, Atzerritartasun Legeak eta Araudiak ezartzen dituen prozedurei jarraitu ez zietelako.

Horrenbestez, berretsi egin du Gobernu Ordezkaritzari ezarritako zigorra, aberriratutako adingabeak Marokora itzultzea lortzeko beharrezko neurriak har ditzan.

Gertatutakoaren larritasuna ulertzen du

Epaian, Auzitegi Gorenak ondo baino hobeto ulertzen du 2021eko maiatzaren 17an eta 18an Ceutan gertatu zenaren larritasuna; izan ere, 12.000 pertsona inguru sartu ziren, horietatik 1.500 adingabe inguru, masiboki eta legez kanpo, eta hori erronka handia izan zen Estatuarentzat zein Ceutarentzat.

Hala ere, adierazi du Espainiaren eta Marokoren arteko 2007ko Akordioa ez dela berez nahikoa arau-oinarri adingabeen itzulera erabakitzeko, funtsean ez duelako inolako izapiderik aurreikusten, eta, gainera, nahitaezkoa zelako Atzerritarrei buruzko Legean ezarritako izapideak egitea.

Epaiaren arabera, ezin da justifikatu "legezkotasunaren interpretazio laxoa, are gutxiago hura betetzetik salbuestea, salbuespenezko inguruabarrak aipatuz", Abokatutzak egin zuen bezala.

Gainera, auzitegiak argi utzi du Giza Eskubideen Europako Hitzarmenak "modu lapidarioan" ezartzen duela "atzerritarren kanporatze kolektiboak debekatuta" daudela, eta Espainiak berretsi egin duela arau hori, eta, beraz, gertatutakoa "legez kanpokoa" izan zela.

Marokok Espainiari bidali zion mezuari dagokionez, denak ondo zeudela eta familiekin itzuli zirela esanez, Salak nabarmendu du "horrek ez duela esan nahi Administrazioak zorrotz bete duenik Espainiako legedia"; izan ere, "beste herrialde baten onespenak ez ditu Espainiako agintariak salbuesten Konstituzioari eta legeei erabat lotuta jardutetik", eta "horretan doa Espainiaren errespetagarritasuna, zuzenbidezko estatu gisa".