Espainiako Estatuan erregaien prezioak bosgarren beherakada jarraian izan du aste honetan, %0,95era arteko merkatzearekin, eta aurtengo udarako minimo berriak ukitu ditu, abuztuko zubiarekin bat eginez; izan ere, egun horietan 8,3 milioi mugimendu egingo dira Espainiako errepideetan.
Abuztuaren 12ra arte astero Europar Batasuneko Petrolio Buletinak bildu eta Europa Pressek bildutako datuen arabera, gasolio litroaren batez besteko prezioa 1,459 euroan kokatu da, duela astebete 1,473 eurorekin alderatuta %0,95 jaitsiz, eta lau asteko jaitsieren ostean, ekainaren erdialdera atzera egin du.
Bestalde, gasolina litroaren batez besteko prezioa %0,87 merkatu da aste honetan, aurreko astearekin alderatuta, eta 1,589 eurora jaitsi da, otsailetik izan duen mailarik baxuenera, alegia, eta bost asteko beherakada izan du.
Erregaien prezioen beherakada horiek abuztuko opor bete-betean gertatzen dira, eta Ama Birjinaren Jasokundearen zubiarekin batera gertatzen dira; hain zuzen ere, errepideetan egiten diren joan-etorri gehienak urteko garai horretan izaten dira.
Bi erregaien batez besteko prezioa 2024an hasi zen, eta lehenengo igoerak hiru hilabetetan izan zituen, 2023ko irailaren amaieratik beherakada bat bestearen atzetik pilatu ondoren. Horren ondorioz, iaz ekitaldiko gutxieneko mailetan amaitu zuen, eta ia % 15eko merkatzea izan zuen gasolinaren kasuan, eta % 13tik gorakoa dieselaren kasuan.
Urtea hasi zenetik, gasolioaren litroa %2,27 merkatu da 2023ko azken asteko batez besteko 1,493 euroen aldean; gasolinaren prezioa, berriz, %3,7 inguru igo da, aurreko urtean baino 1,532 euro gehiago litroko.
Tanga betetzea, duela urtebete baino merkeago
Gaur egungo prezioekin, 55 litroko batez besteko depositua gasolinaz betetzeak 87,39 euro inguruko kostua du, iazko garai berean baino 5,67 euro gutxiago (93,06 euro inguru).
Diesel ibilgailuentzat, depositu ertain bat (55 litro) betetzeak 80,24 euroko gastua dakar gaur egun, 2023ko abuztuko aste berean baino 6,99 euro gutxiago, orduan prezioa 87,23 eurokoa baitzen.
Diesela, Ukrainako gerra aurreko merkeena
Gainera, dieselaren litroaren batez besteko prezioa, azken asteetako beherakadekin, Errusiak Ukraina inbaditu baino lehen zuen mailaren azpitik mantentzen da; izan ere, 2022ko otsailaren 24an hasi zen inbasioa, litroko 1,479 eurokoa zenean. Gasolina ere zertxobait merkeago dago, litroak 1,591 euroko prezioa baitzuen une horretan.
Era berean, bi erregaiek 2022ko udan izandako maximoetatik urrun jarraitzen dute, uztailean gasolina 2,141 eurora iritsi baitzen eta gasolioa 2,1 eurora.
Dieselak 76 aste daramatza gasolinaren prezioaren azpitik. Horrela, Errusiak Ukraina inbaditu aurreko ohiko egoeran mantentzen da; izan ere, horren ondorioz, gasolioaren prezioa gasolinarena baino garestiagoa izan zen modu jarraituan 2022ko abuztutik 2023ko otsailaren erdialdera arte, dinamika eten zen arte.
Erregaien prezioa faktore askoren mende dago, hala nola haien kotizazio espezifikoa (petrolioarenetik independentea), petrolio gordinaren bilakaera, zergak, lehengaien eta logistikaren kostua eta marjina gordinak.
Gainera, petrolio gordinaren kotizazioaren bilakaera ez da zuzenean erregaien prezioetara pasatzen, aldi baterako dekalajearekin baizik.
Espainiako Estatuko prezioak, Europako batez bestekoa baino merkeago
Maila horiekin, 95eko berunik gabeko gasolinaren prezioa Europar Batasuneko batez bestekoaren azpitik mantentzen da Espainiako Estatuan (1,710 euro litroko), eta eurogunekoaren azpitik, 1,755 euroko batez besteko prezioarekin.
Dieselaren kasuan, Espainiako Estatuko prezioa EBko batez bestekoa (1,581 euro) eta eurogunekoa (1,602 euro) baino baxuagoa da.
Trafikoa
Trafiko Zuzendaritza Nagusiaren aurreikuspenen arabera, abuztuaren 14tik datorren igandera bitartean 8.290.000 joan-etorri egingo dira Espainiako errepide guztietan; izan ere, hamabostaldi-aldaketagatiko irteera- eta itzulera-joan-etorriei itsasertzeko herrietara eta hondartzetara edo bigarren bizitokietara egiten direnak gehituko zaizkie, oporretako hilabetearen barruan asteburuko aisia eta atseden-egunak direlako.
Era berean, Espainia osoan egiten diren tokiko jaiei gehitu behar zaie; izan ere, jaiegun horietara joateko distantzia laburreko bidaiak ugaritu egingo dira, bai errepide-sare nagusian, bai bigarren mailako errepideetan, bereziki operazio bereziko egun horietako gauetan eta goizaldeetan.
DGTk egindako zirkulazio-aurreikuspenen arabera, ostegun honetan, hilaren 15ean, goizez (9etatik 14etara), hiriguneetatik irteten den zirkulazio handiak jarraituko du, baita goizeko azken orduko helmugako eremuetan ere. Horrez gain, Espainia osoko herri askotan hondartzetara eta jaietara iristeko ohiko ibilbide motzei gehituko zaizkie.
Ostiral goizean, hilak 16, hirigune handietako sarrera- eta irteera-mugimenduak egingo dira, laneguna baita, baina ez hain handia, abuztuaren 15eko jaiegunaren barruan baitago. Arratsaldean, irteeraranzko mugimenduak sortuko dira, eta kostaldeko gune turistikoak, atsedenguneak eta jaietako herriak izango dira helmuga nagusiak.
Abuztuaren 17an (larunbata), bereziki 10:00etatik 13:00etara, mugimenduak izango dira hirigune handietatik kostalderako eta atsedenerako gune turistikoetarako noranzkoan, eta mugimendu horiek abuztuaren bigarren hamabostaldian oporrak hasten dituztenek nahiz asteburua dela-eta hara eta hona ibiltzen direnek eragingo dituzte.
Azkenik, abuztuaren 18ko (igandea) goizean, zirkulazioa gatazkatsua izango da kostaldeko herriak lotzen dituzten errepideetako ibilbide laburretan eta hondartza-eremuetarako sarbideetan. Arratsaldean, bereziki 18:00ak eta 23:00ak bitartean, hasiko da itzulera, bai jaieguna izan dutenen kasuan, bai abuztuko lehen hamabostaldiko oporrak amaitzen dituztenen kasuan. Beraz, trafiko-intentsitate handiak eta zirkulazio-arazoak aurreikusten dira komunikazio-ardatz nagusietan, itzulera-mugimendu guztia kostaldeko, atsedenaldiko eta bigarren egoitzetako gune turistikoetatik hirigune handietako sarbideetara bideratzeko.
Jaiegun horietan areagotu egingo dira alkohol eta droga kontrolak gidarientzat, eta abuztuaren 19tik 25era bitartean luzatuko dira, mota horretako substantzien kontsumoa zaintzeko eta kontrolatzeko beste kanpaina bat egingo baita.