FACUA-Consumidores en Acción erakundeko presidente Olga Ruizek iragarri duenez, 2023an kontsumitzaileen aldetik erreklamazio gehien jaso dituen sektorea banka izan da, erakundeak erregistratutako eskaeren % 20,8 bereganatu baititu.
Ostegun honetan egindako prentsaurreko batean, FACUAk 2023an erabiltzaileen aldetik jaso dituen kontsulten eta erreklamazioen balantzea aurkeztu da, eta kontsumitzaileen erakundeko presidenteak iragarri du 43.000 kontsulta eta erreklamazio inguru jaso dituztela Estatuko kontsumitzaileengandik. Horietatik 36.000 kontsultak dira, eta 8.000 baino gehiago enpresen eta sektore jakin batzuen aurkako erreklamazioak.
Bankuak daude sailkapenaren buruan, kontsumitzaileek gehien salatu duten esparrua izanik, eta postu igoera batekin, 2022an bigarren postuan egon baitzen ibilgailuen konponketa eta erosketa sektorearen atzetik.
Kontsumitzaileei ez dagozkien hipoteka-gastuak kobratzea edo gehiegizko komisioak aplikatzea (kreditu-txartelei dagozkien interesak, esaterako) dira erabiltzaileek arlo horretan dituzten erreklamazio nagusietako batzuk.
Telekomunikazioak nabarmentzea
Ekitaldi honetan ere bigarren postua errepikatu du hornidura elektrikoak, erreklamazioen % 15,8rekin, batez ere hornidura elektrikoaren fakturetan izandako irregulartasunengatik, tarifetan izandako igoerengatik, fakturak hainbat hilabetetan zehar ez emateagatik (horrek ordainketetan pilaketak eragiten ditu) edo gasaren tarifa arautuan izandako aldaketengatik.
Erreklamazioak gailentzen dira 2023an telekomunikazioen sektorean, laugarren postutik hirugarrenera igo baita, % 9,1ekin, eta arreta berezia jartzen da sustapen eskaintzetan, eskatu gabeko kobrantzetan, zerbitzu bati baja emateko abusuetan eta ezarritakoari ez dagozkion zigorren aplikazioan.
Erreklamazio gehien dituzten sektoreen sailkapenean laugarren postuan garraioa dago, batez ere aireko garraioa, eta aseguruak, kontsumitzaileek jakinarazi ez dituzten eta ezagutzen ez dituzten primak igo baitira, biak % 9rekin.
Bosgarrenean etxetresna elektrikoak daude, batez ere bermeak ez betetzeagatik, eta seigarrenean ibilgailuak erostea eta konpontzea, ibilgailuak erosteko betebeharrak urratuta.
FACUAk erregistratutako 36.000 kontsultei dagokienez, lanpostu horien ordena aldatu egiten da. Kontsulta gehienak hornidura elektrikoari buruzkoak izan dira, ondoren bankuak, aseguruak eta, azkenik, telekomunikazioen arloa.
Ekintzarik eza abusuen aurrean
Ruizek uste du politika publikoak ez direla aplikatzen ari kontsumitzaileek eskatzen duten "ausardiaz eta eraginkortasunez", eta kontsumo arloan agintarien "gelditasuna" salatu du.
Kontsumitzaileak babesteko baliabide nahikorik ez dagoela baloratu du, "Konstituzioaren oinarrizko eskubidea", ez baitago bide-orri argirik.
Gainera, administrazioei baliabide gehiago eta ekintza eraginkorragoak eskatu dizkie merkatua kontrolatzeko, kontsumitzaileei gehiegikeriak saihesteko eta legea betetzen ez duten enpresentzako zehapen-prozedurak saihesteko.
Gardentasun handiagoa eskatu du merkatuaren kontrolean eta araudia urratzen duten enpresei zigor espedienteak aplikatzean; izan ere, bi ekintzak gauzatzen ez badira, kontsumitzaileek eskubidea dute araudia urratzen duten enpresak zein diren jakiteko eta produktu eta zerbitzuak aukeratzeko.