Gasolinaren batez besteko prezioak urteko minimo berria ezarri zuen joan den astean, berriro ere merkatu egin baitzen, hamabigarren astez jarraian, eta ia % 13ko jaitsiera pilatu du irailaren amaieratik hona. Zehazki, gasolina litroaren batez besteko prezioa % 1,35 jaitsi da aste honetan, aurreko astearekin alderatuta, 1,536 euroan finkatuz, Europar Batasuneko Petrolio Buletinak eskainitako datuen arabera.

Joan den urtearen amaierara egin beharko genuke atzera, artean Gobernuak erregaietarako litroko gutxienez 20 zentimoko hobaria zegoen garaietara, hornigailuetan prezio merkeagoa aurkitzeko. Bestalde, gasolioak berak ere hamaikagarren astez jarraian egin du behera; aurreko astean baino % 1,64 merkeago dago, litroaren batez besteko prezioa 1,501 euroan kokatuz.

Gauzak horrela, diesel litroa % 11 merkatu da urriaren hasieraz geroztik, uztailaren amaieratik ikusten ez zen mailara jaitsita. Beheranzko zurrunbilo horri esker, Errusiak 2022ko otsailaren 24an Ukraina inbaditu aurretik zuen mailaren -1,592 euro litroko- azpitik dago gaur egun gasolina litroaren prezioa. Gasolioa aldiz, orduko -1,479 euro litroko- prezioaren gainetik dago oraindik. Gainera, beherakada horiek lagun, bi erregai horiek are gehiago urrundu dira 2022ko udako maximoetatik (uztailean, gasolina 2,141 eurora iritsi zen, eta gasolioa 2,1 eurora).

Jaitsiera horiek gorabehera, egungo prezioekin, 55 litroko batez besteko gasolina depositua betetzeko 84,5 euro behar dira, 2022ko data beretan baino 8 euro gehiago, orduan 76,5 euro inguru ordaindu behar baitziren, une hartan indarrean zegoen litroko 20 zentimoko deskontua kontuan izanik. Dieselezko ibilgailuetan, batez besteko erregai-tanga bat (55 litro) betetzeak 82,5 euroko gastua suposatzen du, 2022ko aldi berean baino 3,2 euro gehiago, orduan 79,3 euro kostatzen baitzen hobaria barne hartuta.

20 zentimoko hobaria

Iaz, gatazka belikoak eragindako krisi energetikoaren ondorioz erregaien prezioak gora egin zuenez, indarrean zegoen erregai litroko 20 zentimoko gutxieneko hobaria, Ukrainako gerraren eraginari erantzuteko planaren barruan Gobernuak hala onartu zuelako.

Nabarmentzekoa da, gainera, dieselak 43 aste eman dituela jarraian, gasolinaren prezioaren azpitik. Hartara, Errusiak Ukraina inbaditu aurreko ohiko egoerara itzuli eta hortxe mantendu da, gasolioaren prezioa gasolinarena baino garestiagoa izan baitzen iazko abuztutik aurtengo otsailaren erdialdera arte, orduan dinamika hura eten eta ohikora itzuliz.

Erregaien prezioa hainbat faktorek baldintzatzen dute, hala nola kotizazio espezifikoak (petrolioarenaren erabat apartekoa), petrolioaren bilakaerak, zergak, lehengaiaren eta logistikaren kostuak, eta marjina gordinak. Gainera, petrolioaren kotizazioaren bilakaera ez da zuzenean erregaien prezioetan islatzen, aldi bateko dekalajearekin baizik.

Prezioak Europan

Maila horiei erreparatuz, berunik gabeko 95eko gasolinaren prezioa Europar Batasuneko batez bestekoaren -litroa 1,667 euroan-, eta euroguneko batez bestekoaren -1,714 euro- azpitik mantentzen da Espainian. Dieselaren kasuan ere, Espainiar Estatuko prezioa EBko batez bestekoa -1,639 euro-, eta eurogunekoa -1,661 euro- baino merkeagoa da.