Inflazio orokorra %2 inguruan mantentzen den bitartean, hozkailua eta jakitokia betetzeko prezioek gora egiten jarraitzen dute. Horren ondorioz, familien gastua %2,6raino jaisten da elikagaien kasuan eta %1,1eraino lehen seihilekoan.

Hori ondorioztatzen da Circana aholkularitza-enpresaren seihileko txostenetik. Txosten horretan, urteko lehen sei hilabeteetan espainiarrek supermerkatuetan egindako gastua jasotzen da, non marka zuriak jarraitzaileak izaten jarraitu baitzuen kanal guztietan, eta erosketa elektronikoa ahuldu egin zen. EINek abuztuaren 11n emango duen alkoholik gabeko elikagai eta edarien prezioen igoeraren datu zehatzaren zain, Espainiako familiek 2022ko epe berean baino %10,6 gehiago gastatu zuten supermerkatuan 42.755 milioi euro kontsumo-ondasunetan (elikagaiak eta higienea). Igoera hori prezioen igoera erregistratuari zor zaio soilik (%11,6, kontsultaren datuen arabera), erosketa-orga horien pisua %1 jaitsi baitzen.

Familia-horniduraren barruan, elikagaien prezioak igo dira gehien (%14,3 gehiago); kontsumitzaileek ere gehien murriztu dute, bolumen-jaitsiera %2,6koa izan baitzen. Gehien garestitzen diren familien artean, azukrea (+% 50,7), esnea (+% 48,7) eta olioa (+% 32,4) daude.

Kontsumitzaile askoren helburua elikadura osasungarria izatea da; eredu horiek, dieta mediterraneoaren kasuan bezala, elikagai freskoek osatzen dituzte batez ere, non espainiarrek 12.930 milioi euro utzi baitzituzten sei hilabetean. Duela urtebete baino %9,3 aurrekontu handiagoa da, %1,3 gutxiago erosi arren, batez besteko prezioa %10,6 igo baitzen.

MARKA ZURIA

Edarien sekzioak ere prezioa igo du, %12 oraingo honetan, baina erosketa-saskian duen garrantzia %1,1 baino ez da jaitsi. Kontsumo handiaren barruan, kontsumoa gehien handitzen duten produktuak ez dira elikagaiak, aurpegiko, apaintzeko edo gorputzeko kosmetikako produktuak baitira.

Sakelari begiratzeko, marka zuria edo banatzailea aliatu handi bihurtu da; izan ere, prezioak ere igo diren arren —ia %14 batean—, espainiarren etxeetan eta sail guztietan espazioa irabazten jarraitzen du. Fabrikatzaileen marken prezioak ere, produkzio kostuen igoeragatik, %11 baino ez ziren igo.

Banaketa komertzialaren egiturari esker, supermerkatua da kontsumitzaileek gehien aukeratzen duten aukera, eta ohitura ohikoenera itzultzen da. “On line” kontsumoaren bilakaera, pandemian izandako eragin handiaren ondoren, zalantzazko bilakaerarekin, kontsumo handiko erosketa guztien %2,6 da orain; duela urtebete baino %6,7 gehiago balio du, baina bolumena batez bestekoa baino gehiago jaitsi da, %2,5.