Mendebaldeko film bat -mendebaldekoa ez dena- eta mafia-ukituekin. Martin Scorsesek, Leonardo DiCapriok eta Robert De Nirok bidaia horretara eramango gaituzte "Killers of the Flower Moon" filmean. AEBn Osage herri natibotik baliatu ziren gizakien benetako gertaeretan oinarritutako istorioa kontatzen du.

Euria egin arren, Cannes galaz jantzi zen gauean, bosgarren aldiz, zinemaldiaren 76. edizioko proiekturik gustukoenetako bat estreinatzeko, zinemaldiko lehen emanaldietarako sarrera gutiziatuenetako bat lortu baitzuten. Hondartza Kroisette-ak gainezka egin zuen, eta jakin-mina piztu zuen.

Jaialdien Jauregiko eromena DiCapriorekin izan zen batez ere. DiCaprio autografoak sinatzera joan zen, eta jarraitzaile sutsuekin argazkiak ateratzera; izan ere, alfonbra gorri horretan hondoan jotzen zuen musika ito ere egiten zuten, eta aurreko gauetan baino famatuagoak izan zituen.

Aldameneko aretoan ere, prentsa akreditatuak filma ikusteko aukera paraleloan baitzuen, ez zegoen aulki askerik, baina horrek izarren desfilea galtzea esan nahi zuen.

Apple Studios-ek ekoiztutako filma lehiaketatik kanpo aurkezten zen, saio berezietako batean, baina Thierry Fremaux-ek, Cannesko Zinemaldiko ordezkari nagusiak, ez zuen lortu Scorsese konbentzitzea, Palma de Orok egiten dituen proposamenetan sar zezan.

Pertsona ospetsuen aburuz, beti da zaila lehia bereganatzea garaipena ia argi izan gabe, eta Martin Scorsesek gauza gutxi lortu ditu jada, Cannesko Zinemaldiko sari handia barne (1976an, Taxi Driverrek).

"Killers of the Flower Moon", Eric Rothen gidoiarekin, David Grannen izen bereko liburuan oinarrituta, hogeiko hamarkadan gertatu zen, Osage komunitate batean. Bere lurretan aurkitutako petrolioari esker aberastu da komunitate hori.

Aberastasun ikaragarri horrek erakarrita eta oso eskrupulu gutxirekin, gizon zuriak haiekin nahasi nahi izaten dute etekina ateratzeko, hain urrun ez zegoen iraganean Amerikako herri natiboak suntsitzen zituzten haiek beren lurrak konkistatzeko.

24

Scorsese, De Niro y DiCaprio deslumbran en Cannes AFP/EFE

Klub horretan, "erregea" -izatez, pertsonaiak berak eskatzen die besteei dei diezaioten - William Hale (Robert De Niro) da, eta bere eskuin-besoa iloba da, Ernest Burkhart, frontetik iritsi berria den eta Leonardo DiCaprio magistral batek oso argi gutxi duen gizona.

Kulturen arteko talka

Baina dirutza ez da zoriontasunaren sinonimo izan Osageentzat nahitaez, haien kulturaren, zurien ohituren eta sistema kapitalistaren aurrerapenaren arteko talkan, eta inork erantzuten ez dien hilketa-kate batean, badirudi denak akabatzen ari direla, banan-banan.

Ia hiru ordu eta erdiko zinta De Niro eta DiCaprioren interpretazio-gaitasun basatian oinarritzen da, eta haren trukeak, umorezko ukituekin, filmaren indarguneetako bat dira.

Burkhart DiCaprioko pertsonaiak galderarik egin gabe jarraitzen du osabaren aginduei. Osabak, gizartean, Osage komunitateko ongile handi gisa agertzen da, eta, bizkarrean, benetako mafioso gisa jokatzen du.

Scorsesek, hain zuzen, western kodeekin mafiari buruzko film bat egin du.

Kroisettean zehar, banaketako gainerako izarrek ere desfilatu zuten gaur gauean: Jesse Plemons, Lily Gladstone eta Cara Jade Mayers.

Era berean, ez zuten galdu nahi izan Kirsten Dunst -Plemonsen bikotekidea-, Lukas Haas, Miguel Ángel Silvestre eta Tobey Maguire aktoreak, Rossy de Palma, Isabelle Huppert edo Salma Hayek -François-Belri William- aktoreak eta modeloak.