Euskotreneko Burdinbidearen Euskal Museoak bere XXX. urteurrena ospatuko du larunbat honetan jardunaldi berezi batekin. Bertan, bere instalazioetan gordetzen duen ondarea ezagutzera emateko hainbat jarduera aurreikusten dira. Hala, egun osoan zehar, lurrun trenaren irteera bereziak egongo dira, Azpeitiko museoaren egoitzatik Lasaoko geltokira bitarteko 4,5 kilometroak egiten dituena.
Eusko Jaurlaritzako Sozietate Publikoak agiri batean azaldu duenez, zirkulazio horien buruan 'Zugastieta', 'Aurrera' eta 'Euzkadi' lurrun-makinak egongo dira, baita diesel trakzioko Alsthom 1004 ere.
Bidaia berezi horiez gain, 'Espinal' tren-makina (museoko tren-makina zaharrena) eta Babcock & Wilcox-en Bedford lurrun-garabia ere jarriko dituzte martxan, eta hainbat erakustaldi egingo dituzte tailer mekanikoan eta tranbietan.
10:30etik 14:00etara eta 16:00etatik 19:30era
Jardunaldia 10:30ean hasiko da, museoaren irekierarekin, eta goizez luzatuko da, 14:00ak arte. Arratsaldeko ordutegia 16.00etatik 19.30etara izango da. Sarrerak eta treneko bidaiak ohiko prezioa izango dute, 6 euro.
Bost tren berezi
Guztira, tren historikoen bost zirkulazio berezi aurreikusi dituzte. 11:00etan, Alsthom 1004 diesel tren-makina; 12:00etan, 'Aurrera' lurrunezko tren-makina; 13:00etan, 'Euzkadi' lurrunezko tren-makina; 17:00etan, 'Zugastieta' lurrunezko tren-makina; eta 18:00etan, 'Aurrera' lurrunezko tren-makina. Bestalde, igandean lurrun trenaren ohiko irteera mantenduko da 12:00etan.
Burdinbidearen Euskal Museoak "Europako tren bildumarik onenetarikoa" jarri du ikusgai bere instalazioetan, mota guztietako ibilgailuekin: lurrun, diesel eta elektrikodun tren-makinak; automotoreak eta hainbat motatako bagoiak.
"Hobekuntza nabarmena"
1994ko urriaren 4an inauguratu zenetik, "hobekuntza nabarmena" izan du arlo guztietan. Ibilgailu historikoen kasuan, 45 aletik 87ra igo da bilduma.
Nabarmentzekoak dira lurrunezko zazpi tren-makinak, horien artean "Espinal" izenekoa, 1887an Newcastlen eraikia Orconerako meatze-trenarentzat. Robert Stephenson lurrunezko tren-makinaren asmatzaileak fabrikatutakoen artean, munduko tren makina zaharrena da, eta oraindik ere martxan dago. Garrantzi historikoagatik, 'Euzkadi' lurrunezko tren-makina ere nabarmendu behar da, "antzinako Euskal Trenbideen artean enblematikoena".
30 urteko historian, Burdinbidearen Euskal Museoaren bildumak elementu, pieza eta balio-multzo berriekin aberastuz joan dira. Adibidez, trenbide-uniformeen bildumak 1863. urtetik gaur egunera arteko tren-modaren bilakaeraren ikuspegi zabala eskaintzen du, erakutsitako 200 jantzi baino gehiagori esker.
Joan den mendeko piezak
Museoak Azpeitian dituen instalazioetan "munduko erloju bildumarik onenetarikoa eta Federico Zappino antzinako tren jostailuen bilduma bikaina ere kontserbatzen dira, joan den mendeko 30, 40 eta 50eko hamarkadetan egindako piezekin".
Museoaren funtsak ere hazi egin dira, eta artxibo historikoa handituz joan da, trenbidearen historiari buruzko dokumentu eta argazki interesgarriekin. Dokumentu horietako asko digitalizatu egin dira, sarbidea eta kontsulta errazteko.