Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak ostegun honetan nabarmendu duenez, hezkuntza-komunitatearen "inplikazioa eta konpromisoa" eskola-jazarpenaren detekzio goiztiarrean, eta horrek "protokoloekiko konfiantza eta hobekuntza indartzen ditu" kasu horiek detektatzeko orduan. Euskadiko ikastetxeek, berriz, "azkar, diskrezioz eta koordinatuz jarduten dute, ikasleak ikastetxean jarriz, entzuteko, babesteko, esku hartzeko eta laguntzeko".

Eskolako Indarkeriaren eta Jazarpenaren aurkako Nazioarteko Eguna dela eta, Hezkuntza Sailak "Zaintzea ere heztea da" bideo sorta zabaldu du. Bideo horietan, hezkuntza-komunitateko kide hauek parte hartzen dute: Aitziber Gómez, Eguzkitza BHI ikastetxeko zuzendaria; Carmen Buzenchi, Uribarri BHI ikastetxeko irakaslea; Eva Martínez, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Saileko ikuskatzailea; edo Iñigo Ramos, Berritzeguneko aholkularia.

Eskola-jazarpena ikusaraztea

Haien begiraden bidez, bideoek ikastetxeetan egiten den lan koordinatua bistaratzen dute, bai eta hezkuntza-komunitate osoak ingurune seguruak eta konfiantzazkoak bermatzeko duen zeregin erantzukidea ere. Zuzendari gisa duen esperientziatik, Aitziber Gómezek azpimarratu du detekzioa behaketarekin eta jarduketa "azkar, diskretu eta enpatikoarekin" hasten dela, eta berehala aktibatzen dituela BAT taldearen sarea, Ikuskaritza eta Berritzeguneak, erantzun teknikoa eta gizatiarra emateko.

Ikasgelan, prebentzioa egunerokoa dela nabarmendu du Carmen Buzenchik. Ikasgaia hasi aurretik, lehenik eta behin, taldeari begiratu behar zaio, eta denak ondo daudela ziurtatu; emozioak, errespetua eta enpatia lantzea ikaskuntzaren parte da.

Iñigo Ramosek protokolo "zorrotzen eta giza protokoloen" dimentsio bikoitza azpimarratzen du, eta osasunarekin, gizarte zerbitzuekin edo Ertzaintzarekin koordinazioan, hala dagokionean. Eva Martínezek azpimarratu du Ikuskaritzak prozedurak behar bezala aplikatzen laguntzen eta bermatzen duela, "familien eta ikasleen konfiantza indartuz ikasten eta hobetzen duen sistema batean".

Hezkuntza Sailak nabarmendu du ikastetxeak ere gune "seguruak eta konfiantzazkoak" direla eskola-ingurunetik kanpo gertatzen diren egoeren aurrean. Kontzientziazioari eta ikasgeletan eraikitzen den konfiantzazko harremanari esker, haur askok irakaslearengana edo erreferentziazko zuzendaritzara jotzen dute laguntza eske.

Bere esanetan, "begirada hurbil eta profesional horrek aukera ematen du familia-eremuan edo eremu pertsonalean babesgabetasun-egoerak goiz detektatzeko eta zentrotik bertatik zerbitzu espezializatuekin beharrezko laguntzak aktibatzeko".

Erantzun integrala

Horrela, adierazten du, edozein seinaleren aurrean, ikastetxeak berehala hartzen dituela babes-neurriak, erreferentziazko pertsona heldu bat izendatzen duela eta familiekin gertuko komunikazioa duela. Ikastetxe guztietan dagoen BAT taldea da kasuaren buru operatiboa, eta, Hezkuntza Ikuskaritzarekin eta Berritzeguneekin batera, esku-hartze "azkarra, diskretua eta teknikoki sendoa" antolatzen du.

Trazabilitatea ziurtatzeko eta birbiktimizazioa saihesteko dokumentatzen da prozesu osoa. Hala , sareko lana aktibatzen da gizarte-zerbitzuekin, osasunarekin edo Ertzaintzarekin. Egoera bakoitzak esku hartzeko plan "doitu eta berrikusgarri" bat du, banakako babesa eta taldearen klimari buruzko jarduerak konbinatzen dituena, zentroko harremanak eta bizikidetza berrezartzeko.

Eusko Jaurlaritzak nabarmendu du jarduera-protokoloek (eskola-jazarpena, jokabide suizida, indarkeria matxista, ikasle transei laguntzea eta babesik eza) arautzen dituztela urrats horiek, eta gardentasuna, trazabilitatea eta koordinazioa bermatzen dituztela.

Datuak

2024-2025 ikasturtean, euskal ikastetxeek balizko eskola jazarpenari buruzko 2.263 protokolo ireki zituzten, aurreko urtean baino 364 gehiago, eta 522 kasu baieztatu ziren, guztizkoaren %23. Zifra horiek erakusten dute, Hezkuntza Sailaren ustez, "sentsibilizazio handiagoa, detekzio goiztiarragoa eta hezkuntza komunitateak prozeduretan konfiantza handiagoa duela.

"Atzemandako kasuen gorakadak erakusten du euskal hezkuntza-sistema inoiz baino prestatuago, arretatsuago eta konprometituago dagoela", adierazi du Begoña Pedrosa sailburuak. Horregatik, "ikastetxe guztietan prebentzioa, detekzio goiztiarra eta laguntza indartzen jarraitzeko konpromisoa" berretsi du, "ikasleen ongizatea lehentasun gisa hartuta".