Spanairreko JK5022 hegaldian izandako istripuaren biktimen elkarteko presidenteak, Pilar Verak, iragarri du aire-segurtasuneko lehen fundazioa sortuko dela Estatuan, Aire Segurtasuneko Abuztuaren 20ko Fundazioa izenarekin.

Igande honetan, abuztuaren 20an, 15 urte bete dira Spanairren JK5022 hegaldia Barajasen Kanaria Handirako aireratu zenetik, 14:24an, eta 154 hildako eta 18 zauritu utzi zituen.

Tragediaren oroimenez

Urtero bezala, JK5022 Hegaldiko Kaltetuen Elkarteak ekitaldiak eta lore-eskaintzak egiten ditu Madrilen eta Kanaria Handian, istripuaren biktimak oroitzeko, Espainian gertatutako aire-tragedia larrienetako bat.

Verak azaldu duenez, fundazio hori gizarte zibiletik sortu da, eta aire-garraioko, profesionalen elkargoetako, elkarteetako, sindikatuetako edo erakundeetako hainbat kolektibori parte hartzera "gonbidatzen" die. "Fundazioak bere lana eta esperientzia eskura jarriko ditu, baina profesionalak behar ditu Espainiako hegazkineria zibila babestu eta gardenagoa eta seguruagoa egiteko", adierazi du Madrilen ekitaldiak egin aurretik emandako prentsaurrekoan.

Elkarteko presidenteak esan du izena erregistratzeko arazoak izan dituztela. "Hiru hilabete inguru eman ditugu izen horrekin korapilatuta, fundazioen erregistroak ez baitzuen onartu proposatutako hasiera: Aire Segurtasuneko Espainiako Fundazioa", nabarmendu du. Azkenean, izen hori ezin izan zen onartu, "nahas zitekeelako" AESArekin, hau da, Aire Segurtasuneko Espainiako Agentziarekin.

Ikerketa-batzordea ahaztea

Verak berriro kritikatu du Diputatuen Kongresuak duela bi urte onartu zuen ikerketa batzordearen irizpenean jasotako "ondorio eta gomendio bakar bat ere" ez dela bete. "Zein herrialdek irensten ditu tragediak erritmo bizian eta gero lurperatu egiten ditu, maite dituzten pertsonen oroimenez elkartzen diren familiei traba egiten jarrai ez diezaieten?", zalantzan jarri du.

Elkarteko presidentearen ustez, "izugarria da batzorde hori martxan jartzeak ekarri zuen sufrimendu guztiaren ondoren" botere legegileak ondorio horiek artxibatzea erabakitzea eta horietako edozein betetzeko nekerik ere ez hartzea ".

Istripuari buruzko dokumentala

Istripuaren inguruan Movistar Plusen dokumental bat sortzea ere aipatu du, ikerketa zalantzan jartzen duena. "Ez dakit nola kalifikatu ekoizpen etxe bat konbentzitzea tragedia honi begira jartzeko, kontatzeko eta duela 15 urte gertatu ziren gertakari batzuen bertsio aske bat egiteko", defendatu du.

Verak adierazi duenez, dokumentu-seriean "hormigoiz lurperatutako tragedia batek berriro aurpegian eztanda egingo die elkartea dagoen bitartean haiek lasai lo egiten ez dutela pentsatzen duten guztiei".

"Familiarentzat oso gogorra da hamabost urte geroago berriro gogoratzea eta abuztuaren 20an Barajasen gertatu zena aurrez aurre jartzea, baina lan hau bidegabekeriaren hormak eraisteko gai ez bada, ez dakit zer gehiago egin behar den. Justizia itsua izateaz gain, gorra eta prepotentea dela frogatuko litzateke, eta inoiz ez dela ahularen ondoan egon ", gaineratu du.

Gertaera horren egunera arte, hegazkinek Espainian izan zuten istripurik larriena 1977an gertatu zen, bi hegazkin komertzialek talka egin zutenean Los Rodeosen (Tenerife iparraldea), eta, ondorioz, 583 pertsona hil ziren.

Spanairrek porrot egin zuen 2012an, eta auzi judiziala duela hamar urte itxi zen, baina JK5022 Hegaldiko Kaltetuen Elkarteak bere aldarrikapenari eusten dio, aire-istripuek kaltetutakoen eskubideak defendatzeko.