2024ko batez bestekoaren aldean, Espainiako familiek %9,5 handitu dute elikaduran eta sasoiko produktuetan egiten duten gastua udako hilabeteetan, eta erosle bakoitzeko batez besteko zenbatekoa 384,6 eurokoa da hilean. Valentziako Erkidegoa, Andaluzia eta Balear Uharteak dira udako kontsumoaren hazkundearen liderrak, eta Madril, Kanariak eta Euskadi dira apalenak, Eroskik egindako Udako Kontsumo Ohituren Azterketa Nazionalaren arabera.

Beatriz Santos Eroskiko zuzendari komertzialak Udako Kontsumo Ohiturei buruzko Estatuko Azterketaren emaitzak aurkeztu ditu astearte honetan, telematikoki.

Beatriz Santosek zehaztu duenez, urteko beste hilabete batzuekin alderatuta, kontsumo eredua "nabarmen" aldatzen da udan, eta Eroskik errealitate horretara egokitzen du bere proposamen komertziala. Lehenengo ondorioa da, denboraldi honetan, "gehiago erosten" dela, erosketa-maiztasunak gora egiten duela eta erreferentzia gehiago saltzen direla, "kategoria berriak sartzen direlako, eta normalean ez direlako urteko gainerako orduetan kontsumitzen".

Ikerketaren arabera, erosle bakoitzeko batez besteko zenbatekoa %9,5 hazi da 2024ko batez bestekoarekin alderatuta, eta 384,6 eurokoa da hilean. Igoera hori gertatu da, halaber, erositako unitateetan (+%10,8) eta bezero bakoitzeko erosketa ekintzen kopuruan (+%9,1).

KOMUNITATEAK

Beatriz Santosek adierazi du udak milioika joan-etorri eta turista atzerritarren etorrera dakarrela, eta horrek erkidegoen kontsumo-kuotak aldatzea eragiten duela.

Azterlanaren arabera, Valentziako Erkidegoa (%13,8), Andaluzia (%18) eta Balear Uharteak (%3,7) dira urteko gainerako datuekin alderatuta udako kontsumoaren hazkundean liderrak, eta Madril, Kanariak eta Euskadi dira kuota gehien jaitsi dutenak.

Euskadiren kasuan, udan %3,7ko kuota du unitateetan, eta 0,5 puntu jaitsi da urtearen gainerakoarekin alderatuta. Gainera, asteburuetan kontsumoak gora egin du Balearretan (+1,7 puntu) eta Galizian (+1,4 puntu).

Txostenak euskal bezeroaren mugikortasun handia nabarmentzen du udan, eta, zehazki, Bizkaian bakarrik, Eroskiren ohiko bezeroen %40k bere lurraldetik kanpo egiten ditu erosketak, eta gastua batez ere Gipuzkoara (%37), Arabara (%23), Kantabriara (%11) eta Nafarroara (%7) bideratzen du.

Azterlanaren arabera, 5 kontsumitzailetik 1ek udako produktuen kategorietako bat halako sei baino gehiago erosten du hilabete horietan, eta agerian geratzen da kide gutxien dituzten etxeetan egiten dela gastu handiena. Zehazki, bakarrik bizi diren pertsonek 137,6 euro ematen dituzte hilean udan, hau da, urteko batez bestekoa baino 1,5 aldiz gehiago; aldiz , seme-alaba nagusiak dituzten familiek 601,3 euroko gastua egiten dute (urteko batez bestekoa halako 1,1).

PRODUKTUAK

Udako ohiko kategorietan, edari freskagarriak, garagardoak, izozkiak, fruta eta eguzki-produktuak nabarmentzen dira, eta udako hiruhileko gastu osoaren % 18 biltzen dute.

Euskadin, gehien hazten diren kategoriak ez datoz bat beste erkidego batzuekin eta izozkiak, produktu iberikoak eta garagardoa dira nabarmenenak, edari freskagarriak, ura eta fruta nagusi diren beste eskualde batzuekin ez bezala. Eroskik azpimarratu du, halaber, Euskadin euskara koadernoak direla gehien handitzen direnak, eta, ondoren, hondartzako eskuoihalen salmentak eta lorezaintzarekin lotutako guztia.

Talde banatzaileak adierazi duenez, udan ez da soilik aldatzen erosketa-orgaren edukia, ezta orga egiteko unea ere; izan ere, hilabete horietan, Espainiako familiek eta erosleek erabakitzen dute erosketa guztiak bero gutxien dagoen orduetan kontzentratzea, goizean (%39,2) eta gauean (%13,5) supermerkatura bisitak handituz.

Kanalen arabera, hipermerkatuek %51,1 egin dute gora kategoria horietako salmenten balioan, urteko gainerako atalekin alderatuta, eta, ondoren, supermerkatuak (+%45,3) eta online merkatuak (+%18,8) daude.

Gainera, garagardoak, freskagarriek eta izozkiek hartzen dute txandakatze handiena urteko hilabete beroenetan, eta, bereziki, udan, garrantzia hartzen dute jai giroan aritzen diren saskiek, asteko erosketen, "armairu fondoaren" eta produktu freskoen azpitik.

Ikerketak islatzen du, halaber, udako saskiak ohikoagoak izateaz gain handiagoak ere badirela. Zehazki, %5 igo da -Euskadin ere bai- salgai dauden erreferentzien kopurua urteko batez bestekoarekin alderatuta, eta parafarmazia, eguzki produktuak, fruta eta izozkiak eta arropa dira gehien hazten direnak, eta kategoria horiek dira, halaber, udan online kanalean gehien erortzen direnak.

Era berean, urtean zehar marka propioa erosteko joera handiagoa ikusten bada ere, udan kontsumitzailea "markistago" bihurtzen dela adierazi du. Ikerketak adierazten du fabrikatzailearen markaren kuota %63,2raino igotzen dela udan (ehuneko +0,5 puntu), eta uztailean izan dela hazkunderik handiena. Fabrikatzailearen marka horien artean, haurren parafarmazia eta ehungintza dira nagusi Elikadura eta Ez Elikadura kategorietan, hurrenez hurren.

UDAKO ESKAINTZAK

Uda honi begira, Eroskik 43 milioi eurotik gorako inbertsioa aktibatu du eskaintza, sustapen eta deskontuetan, eta bezeroen aurrezkira bideratuko ditu, "beti prezio onean" dauden markako produktuez gain, "etengabeko konpromisoa" baita. 43 milioi horietatik, ia 25 milioi "udako eskaintza" deitu duten horretara joango dira, beste 15 milioi sustapen pertsonalizatuetara, besteak beste

Gainera, taldeak zehaztu duenez, sustapenak ez dira inbertsio horretan bakarrik geratzen, eta konpainiak urteko aurrekontuaren %22 gastatuko du sustapen pertsonalizatuetan eta udako produktuen kategorietako deskontuetan.

Beatriz Santosek azpimarratu du uda dela bezeroentzako garai berezienetako bat, eta "eskaintza erakargarri batekin eta haien beharretara egokitutako aukera batekin" lagundu nahi dietela. "Gainera, gure sustapenei esker, familiek udako erosketa-saskian aurrezteko aukera izan dezaten laguntzen dugu", gaineratu du.

Aurkezpenean, 2026ko udari begira kontsumo joerei buruz, Santosek adierazi du "zientzia fikzio apur bat" dela "ziurgabetasun handiko ingurune batean gerta daitekeenari aurrea hartzea", ez klimagatik bakarrik, baita agertoki geopolitikoagatik ere, "kontsumoan asko baldintzatzen baitu".

Hala ere, uste du zenbait elementuk joera izaten jarraituko dutela, hala nola balioaren eta aurrezkiaren oreka. "Ezin izango dugu ahaztu prezio onak izatea, promozio onak izatea, baina, aldi berean, balio ekuazio hori duten markak jartzeko gai izatea, baita pixka bat handiagoa ere".