Bezeroek 2022an Espainiako Bankuaren aurrean aurkeztu zituzten hiru erreklamazioetatik ia bat ustez iruzurrezkoak ziren ordainketa-operazioekin lotuta zegoen; gai hori errepikatzen da bigarren urtez jarraian gehien, hamabi hilabete horietan bolumena bikoiztu ondoren.

Erakundeak atzo argitaratutako memoriaren arabera, 2022an, azken hamar urteetako “jarduera handieneko” ekitaldi batean, Espainiako Bankuak 34.146 erreklamazio izapidetu zituen, urte arteko konparazioan %0,5 gutxiago, batez ere ustezko iruzur eragiketekin eta kontu korronteko mantentze-komisioekin zerikusia dutenak, hipoteka-maileguek eragindakoen kalterako hazten direnak.

% 47,4, 16.178 espedienteren baliokidea, txosten-fasera iritsi zen (8.454, eta horietatik 4.187 entitatearen aldekoak izan ziren; 3.481, bezeroaren aldekoak, eta 786, iritzirik gabe), amore eman eta atzera botatakoak (7.724).

Gainerakoak ez ziren onartu informazio osatuagatik, beste erakunde batzuetara bidali zuelako, bezeroaren arretarako zerbitzura edo beste batzuetara. Prozeduraren erregulazioaren xedeen artean kalte ekonomikorik ez dagoen arren, espediente hauetan 6 milioi euro baino gehiago itzuli direla jaso da, duela bi urte baino ia bi aldiz gehiago.

Iruzurrezko eragiketak

Zuzenketen portzentajea bederatzi puntu portzentual igo zen, %83,7ra hain zuzen, azken bosturtekoan gehienera ere, entitateek gora egin zutelako amore ematean. Erreklamazioez gain (batez beste 69 egun natural), 50.567 kontsulta jaso ziren, %3,3 gehiago, idatzien bultzadagatik.

Hiru erreklamaziotik bat —10.361, guztizkoaren %30,3— txartelaz edo Internet bidezko transferentziaz egindako ustezko iruzurrezko ordainketa-eragiketei buruzkoa zen.

Alberto Ríosek, Finantza Jokaeraren eta Billeteen zuzendari nagusiak, ohartarazi zuenez, Espainiako Bankuan bigarren urtez jarraian gehien erreklamatu den gaia da, eta zentzuzkoa da ordainketa elektronikoen gehikuntza nabarmena kontuan hartzea.

Hala ere, erakundeak datuak testuinguruan kokatzen ditu; izan ere, aztertutako kasuek Estatuan erabiltzen diren 102 milioi txartelen %0,01i bakarrik eragin zioten.

Asufin elkartearen iritziz, bankuek segurtasuna hobetu behar dute “txartelarekin eta Internetekin egiten diren ordainketetan egiten den iruzurraren hazkunde kezkagarriaren aurrean”, eta gogorarazi zuten, Ordainketa Zerbitzuen Legearen arabera, erakundeak ezin diola uko egin dirua itzultzeari, kontsumitzailearen axolagabekeria larria edo asmo txarra frogatu gabe, eta horrek erreklamazioen eta auzien gunea sortzen duela.

Erreklamazioen %47 inguru ez ziren onartu, ez baitzuten eskumen-zerbitzurik; izan ere, adibidez, espedientea ez zen eragiketa gauzatzeko edo baimentzeko arazoei buruzkoa, ez zegoen ondasun edo zerbitzu bat erosteari buruzkoa baizik. Bigarren kategoria handiena kontu korronteko mantentze-komisioen karguak zituzten bezeroen desadostasuna izan zen: 3.732 erreklamazio, guztizkoaren %10,9.